یک سوال قدیمی ؛ عسل را با موم بخریم یا بدون موم

 

عسل طبیعی یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین خوراکی هایی است که هر انسانی از خوردن آن لذت می برد. به طور کلی عسل طبیعی به عنوان یک ماده پرخاصیت از گذشته تا به امروز به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از سبد غذایی ما انسان ها به ویژه ایرانیان وجود داشته است.

شاید در گذشته به دلیل کمبود تولید عسل طبیعی و همچنین فقر زیاد مردم، عده ای از خوردن عسل محروم بوده اند؛ اما امروزه قیمت عسل خوب و باکیفیت هم به صورتی است که امکان خرید و مصرف آن برای اکثر مردم وجود دارد. البته ممکن است برخی توانایی مصرف مداوم آن را نداشته باشند و به عنوان ماده ای خاص و پرخاصیت مورد استفاده قرار دهند.

یکی از سوالات همیشگی در هنگام خرید و مصرف عسل، موم آن بوده است. اینکه عسل را با موم بخرید یا بدون موم؟ تمامی عسل های طبیعی ابتدا درون موم ذخیره می شوند. در واقع موم زنبور عسل نوعی انبار برای ذخیره عسل است. البته کاربردهای دیگری نیز برای زندگی زنبورها دارد. عسل طبیعی بدون موم که در بازار عرضه می شود، با استخراج عسل های ذخیره شده درون موم با دستگاهی مخصوص به دست می آید. سوالاینجاست که کدام نوع عسل را خریداری کنیم؟

در این مطلب به صورت مختصر در مورد عسل با موم صحبت خواهیم کرد. همچنین به نکاتی در مورد خرید عسل با موم و مصرف آن می پردازیم.

آیا انواع عسل باموم، طبیعی هستند؟
یکی از بزرگترین مشکلاتی که باعث شده بسیاری از فعالان صنعت زنبورداری و همچنین اطبا طب سنتی از مردم بخواهند تا جای ممکن عسل با موم مصرف نکنند، همین دیدگاه غلط است. این دیدگاه می گوید که اگر عسلی با موم عرضه شود حتما طبیعی است! این در حالی است که یکی از بزرگترین مشکلات عسل با موم، همین طبیعی نبودن موم و سختی تشخیص آن است.

بسیاری از زنبورداران برای تولید بیشتر عسل و تلف نشدن وقت زنبور برای تولید موم، اقدام به خرید و بارگذاری موم مصنوعی در کندو می کنند. موم مصنوعی هم سرعت تولید عسل را افزایش می دهد و هم از مصرف عسل توسط زنبور می کاهد. چراکه تولید موم، مصرف عسل در کندو را افزایش می دهد. به همین علت زنبوردارانی که هدفشان تولید عسل است، ترجیح می دهند از موم مصنوعی استفاده کنند.

به طور معمول، عسل هایی که در موم مصنوعی تولید می شوند، نباید با موم عرضه شوند. این عسل ها با دستگاه مخصوصی از موم جدا شده و به صورت مجزا عرضه می شوند. عسل طبیعی تولید شده در موم مصنوعی هیچ تفاوت ساختاری با عسل موم مصنوعی ندارد.متاسفانه در سال های اخیر مشاهده شده که برخی از زنبورداران عسلی که در موم مصنوعی تولید شده بوده را با موم عرضه کرده اند. کاری اشتباه که عدم اعتماد عمومی را به همراه داشته است.

با توجه به سختی تشخیص مصنوعی یا طبیعی بودن موم توسط خریدار، بسیاری از اطبا طب سنتی توصیه می کنند به طور کلی قید مصرف خوراکی موم زده شود. چراکه موم مصنوعی نوعی ماده پارافینی است که مصرف خوراکی آن عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.در نتیجه، موم داشتن عسل، پارامتری برای تشخیص عسل طبیعی نیست. چراکه ممکن است نه تنها خود عسل، بلکه موم آن هم مصنوعی باشد. برای کسی که عسل طبیعی را موم مصنوعی عرضه می کند، خیلی سخت نیست که عسل مصنوعی را هم روی موم مصنوعی ریخته و به بازار عرضه نماید. پس گول این ادعاها را نخوریم.

پارامترهایی که باید برای خرید عسل با موم مورد توجه قرار دهیم
پارامترهای مختلفی وجود دارد که باید در هنگام خرید عسل با موم مورد توجه قرار گیرد. این پارامترها کمک می کند تا تصمیم درستی در مورد خرید یا عدم خرید عسل با موم بگیرید. اگر هم تصمیم بر خرید شد، دقت بیشتری خواهید داشت تا حداقل موم مصنوعی نخرید.

برخی از این پارامترها در ادامه آمده اند : 

*    خواص خوراکی موم زنبور عسل بسیار کمتر از خواص موضعی آن است. البته استفاده از موم به عنوان یک آدامس طبیعی نیز می تواند گزینه خوبی به نظر برسد. با این حال توجه دشاته باشید که ممکن است موم زنبور عسل نتواند به طور کامل در معده هضم شود.
*    اگر موم طبیعی هم باشد، احتمال وجود و نشت آلودگی هایی مثل اثرات سمپاشی در موم زنبور عسل وجود دارد. در نتیجه اگر به بیماری های خاصی مبتلا هستید یا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است، ترجیحا موم نخورید
*    درست است که عسل طبیعی تاریخ انقضا ندارد؛ اما موم ممکن است به مرور زمان تغییر شکل داده و طعم آن تغییر کند. در نتیجه اگر می خواهید عسل را مدت زمان زیادی نگه دارید، بهتر است عسل بدون موم بخرید.
*    اگر تصمیم گرفتید اقدام به خرید عسل با موم کنید، حتما از مراکز معتبر و برندهای مشهور عرضه کننده عسل طبیعی خرید خود را انجام دهید.
*    رنگ موم و شکل ظاهری آن نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص طبیعی بودن موم باشد
*    در هنگام خرید عسل با موم به فکر نگهداری آن نیز باشید


این پارامترها قبل از خرید عسل با موم شما را به فکر فرو می برد که اصلا این محصول را خریداری کنید یا خیر. اگر خریداری می کنید هم حتما دقت ویژه ای به آن خواهید داشت. حتما قبل از خرید عسل با موم، یکبار دیگر این پارامترها را مرور کنید.

خرید عسل با موم برای عده ای بسیار لذت بخش تر است؛ چراکه فکر می کنند حتما یک عسل طبیعی و باکیفبت خریداری کرده اند. این در حالی است که هیچ چیز در مورد این عسل مشخص نیست و همانند عسل های دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد. پس اگر فروشنده به شما گفت عسل خوبی دارد و علت آن نیز مومی است که درون آن وجود دارد، اول از او بپرسید که اصلا خود موم موجود در عسل طبیعی است یا خیر؟

 

-